MELAYU “SCREWED” MELAYU

MELAYU “SCREWED” MELAYU - Hallo sahabat KHABAR MELAYU, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul MELAYU “SCREWED” MELAYU, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Khabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel News, Artikel Perniagaan, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : MELAYU “SCREWED” MELAYU
link : MELAYU “SCREWED” MELAYU

Baca juga


MELAYU “SCREWED” MELAYU



oleh:


MELAYU “SCREWED” MELAYU

Sekarang ini berkeliaran pengkagum Najib Razak menyebar dakyah untuk menakut-nakutkan orang Melayu tentang keruntuhan sistem raja. Mereka ini tabur fakta seperti tabur dedak - merendahkan tahap berfikir golongan terpelajar. Apa masalah golongan propagandis penyokong kleptokrasi Melayu ini?

Mereka tiada "framework" untuk berfikir tentang sejarah. Main bedal. Mereka tidak berani memperakui bahawa kesan berbalik (backlash) yang ada kini ke atas orang Melayu adalah berpunca daripada orang Melayu itu sendiri sama seperti kejatuhan Ottoman, kesultanan Melayu di Indonesia berpunca daripada kelemahan dan kebobrokan golongan pemerintah itu sendiri. Puak propagandis Melayu ini tidak ada kerangka persejarahan yang menjelaskan perihal "declinism" (jatuh-bangun dalam roda persejarahan manusia) bagaimana tergelincirnya orang Melayu daripada al-sirat al-mustaqim politik sehingga membenarkan 1MDB dan kleptokrasi.


Semua kejatuhan tamadun dan bangsa seperti yang dijelaskan dalam Al-Qurʾan bermula dengan apa yang Malek Bennabi istilah sebagai "faiblesse structurelle" (kelemahan struktur dalaman peradaban itu sendiri) yang menjadikan keadaan bangsa mereka terdedah kepada "coloniasibilité" - satu keadaan di mana penjajahan luaran yang mudah berlaku dek kerana nafsu haywani mereka yang tidak lagi terkawal.

Fakta: 1MDB berlaku bila Melayu itu sendiri mudah dibeli. 1MDB adalah bayangan daripada kelemahan dalaman orang Melayu itu sendiri. We screwed up ourselves in the very first place.

Nah, kalau kamu membaca artikel berupa kejatuhan raja-raja dan pengesekularan masyarakat Muslim, kamu kena "contextualize" semua itu dalam kerangka sejarah "jatuh-bangun sesebuah tamadun dan bangsa" yang wujud dalam Sunnatullah.

Sebab itu dalam setiap 100 tahun ada Mujaddid, ada golongan Muslih (reformer).

Kalau dah sedar di tahap dan takat mana kita berada sekarang ini barulah boleh rangka strategi nak bangunkan bangsa Melayu semula. Respon dengan rasional bukan dengan propaganda menakut-nakutkan tanpa konteks yang jelas apa sebenarnya masalah orang Melayu ketika ini.

Rujuk dokumentari "Racun Sebuah Tamadun": https://youtu.be/Qyo1z35I-Ig
Sila kongsi.


Appear First on Khabar Melayu


Demikianlah Artikel MELAYU “SCREWED” MELAYU

Sekianlah artikel MELAYU “SCREWED” MELAYU kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel MELAYU “SCREWED” MELAYU dengan alamat link https://khabarmelayu.blogspot.com/2018/06/melayu-screwed-melayu.html

Subscribe to receive free email updates: